Aniversare UT în Munţii Grohotiş

Pare de necrezut că Ursul Trubadur s-a înfiinţat acum cincisprezece ani, însă timpul trece mai repede decât ţi-ai dori după o anumită vârstă. Ca de obicei, pregătirile se fac de pe la începutul toamnei, mai ales că acum nu mai merge orice cabană suficient de mare cât să încapă un grup numeros. După intense căutări şi dezbateri, s-a ales pensiunea Iordache (aproximativ 1000 m) de pe Valea Doftanei, la poalele Munţilor Grohotişului. Casa e încăpătoare, amplasată în liniştea pădurii, iar gazda bucuroasă de oaspeţi, aşa că începem să venim rând pe rând, unii de vineri seara, alţii sâmbătă dimineaţă. Până la urmă, grupul complet de adulţi ar fi cam aşa: Iulian, Vali, Diana, Anda, Babau, Rodica, Cristi, Mirela, Alex, Costina, Monica, Hana, Cristina, Hike, Parazitu, Livia, Vlăduţ, Magda, Andrej, Grasu, Dorin, Nicoleta, Mateo, Alinuţa, Ozi, Vladimir, Ancuţa, Ada, Osmoza, Sebe, Monica, George, Claudia, Octav, Mădălina, Marean, Frisky, Wizard, Geanina, Oana, Kilo şi eu. O adunătură pestriţă, veselă şi parţial rară la vedere, completată de o liotă de copii al cărei şir l-am pierdut.

Cei care ajungem vineri seara ne bucurăm de o cină proaspăt luată de pe foc, de un pahar de vorbă şi de camerele curate şi călduroase. Sâmbătă ne reunim cu marea parte a celorlalţi, iar cei cu dor de ducă ne echipăm pentru un traseu care să ne amintească, măcar pentru câteva ore, că suntem un grup cu „profil” montan. Plecăm deci la drum în jur de ora 10:30, în jos pe Valea Muşiţei. De fapt, cunoscuta Vale a Doftanei se formează aici din doi afluenţi: Pârâul Muşiţa (unde se află pensiunea) şi Valea Neagră. Aceasta din urmă e însoţită un forestier destul de bun, precum şi de marcajul cruce roşie care ne poartă spre fosta Cabana Ciungi. Abia de acolo începe urcuşul în sine, pe coasta Muntelui Şetul, unde poteca şerpuieşte printr-o pădure plină de dărâmături şi ciuperci bine ascunse.

După vreo două ceasuri şi ceva, arborii lasă loc golului alpin şi alor sale stâne din Plaiul Şetul. Cum norii alternează cu momentele luminoase, privirea ne este ademenită de pâlcurile viu colorate ale pădurilor de foioase, pentru ca dincolo de ele să se agaţe brusc de priveliştea clară şi colţoasă Bucegilor, cu Coştila proiectată pe orizont. După un mic popas cu ciocolată belgiană la adăpostul celei mai mari dintre stâne, continuăm urcuşul domol pe pajiştea măturată de vânt până când, la baza unui grup solitar de stânci, intersectăm banda albastră ce urmăreşte creasta principală a Munţilor Grohotiş. De acolo urmează un heirup ceva mai intens, dar de scurtă durată, până pe Vârful Grohotişul (1768 m), unde ne întâmpină nişte rafale furioase de vânt, tăioase de reci ce sunt.

Este ora 14 şi căutăm un loc cât mai adăpostit de unde să admirăm panorama spre Valea Teleajenului cu Lacul Maneciu înconjurat de întinderi tot mai văduvite de frunziş. Din cauza urgiei vântului care devine tot mai puternic, odată strânşi cu toţii facem câteva fotografii de grup şi o luăm din loc, prin ceaţa densă care ne-a înconjurat pe neaşteptate. Coborâm lin spre nord şi intrăm în banda albastră, ce lasă în urmă un mic lac colmatat şi Vârful Bobul Mare (1732 m), lăsat undeva în dreapta.

În şaua de dinainte de Vârful Bobul Mic (1752 m – a se observa contradicţia dintre denumirile şi înălţimile celor doi „Bobi”), cotim stânga pe banda roşie care pierde altitudine până în Pasul Predeluş (1298 m) şi face astfel trecerea spre Munţii Neamţului, urmând Meridionalii din extremitatea lor estică. Acum avem de-a face cu un drum clar de creastă pe Muntele Văii Negre, ce ne poartă într-o coborâre când domoală, când abruptă până într-o şa largă, deasupra unei stâne impresionante ca dimensiuni. Aici, pe Muntele Zănoaga Moritului, deja s-a potolit vântul, atmosfera s-a mai încălzit, iar ceaţa a fost lăsată undeva în urmă, aşa că ne permitem un prânz frugal.

Ne continuăm apoi coborârea pe drumul de acces la stână, drum conturat pe cumpăna apelor Pârâului Secuianca şi Pârâului Neagra, ce se unesc mai jos şi formează Valea Neagră. Pe versantul malului stâng coroanele colorate ale arborilor încep să prindă aurul unui soare târziu, care abia acum alege să ni se înfăţişeze cu adevărat. Când ajungem în acel punct, deja am revenit pe crucea roşie urmată de dimineaţă, pentru ca la pensiune să ne întoarcem în jur de orele 18:00.

Aşa cum ne şi aşteptam, o găsim animată la maxim de forfota celor rămaşi la lene sau joacă. Unii s-au apucat de Dixit, alţii încep să ia decizii în privinţa grătarului de mai târziu, alţii se dau în leagăne alături de copii – cert e că nimeni nu-şi găseşte locul în pregătirea serii „festive”. Mâncăm cina pregătită de gazdă, apoi lucrurile se îndreaptă tot mai vertiginos către friptane, discuţii animate, tort aniversar, chitară şi o noapte lungă. Nu ştiu de ce, dar nu mă simt foarte în formă sau dispoziţie de ore matinale, aşa că trag obloanele destul de devreme, bucurându-mă în acelaşi timp de ora suplimentară de somn primită în ultimul weekend din octombrie. Gata, de mâine începe oficial scurgerea timpului de iarnă.

Duminica înseamnă o lene lungă, cu draperia trasă şi reprize de aţipeală. Aproape nimeni nu se grăbeşte să plece, nici măcar care se trezesc de dimineaţă, ca să nu mai vorbesc de petrecăreţii târzii. Savurez ceva între mic dejun şi prânz, apoi îmi propun să profit de aerul curat şi drumul forestier destul de bun ce trece prin faţa pensiunii pentru a ieşi cu Hike la un ceas şi ceva de alergat, taman bine pentru a prinde atât nişte raze promiţătoare de soare, cât şi un roi hotărât de fulgi mici şi înţepători. Ce ziceam mai devreme de iarnă? Încet, dar sigur, ne va umple cu vifor munţii, pădurile, oraşele şi sufletele – acelea în care vor veni nebuni să facă schi.

Fotografii

About mad

This entry was posted in Munte and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.