Alternative 4 (Kulturhaus, Bucureşti)

Iată-mă în faţa ultimului concert la care merg anul acesta. Ca o scurtă paranteză, 2011 a fost bogat în evenimente muzicale în România (metal, rock şi altele conexe muzicii de calitate), fie ele concerte individuale sau festivaluri. Chiar dacă nu s-a repetat acea aglomerare de mega-nume ale scenei metal, roacherul român a avut de unde alege – uneori cu mare greutate. Seara aceasta, propusă în Kulturhaus de către DonisArt, este însă mai mult pour les connaisseurs… E vorba despre cel mai nou proiect al lui Duncan Patterson (ex-Anathema, după cum ştie toată lumea, dar şi ex-Antimatter, Íon şi colaborator în multe alte proiecte), Alternative 4. Deloc întâmplător ales numele, albumul omonim Anathema îl are ca principal compozitor pe basistul care citise cândva „Alternative 3” (carte a lui Leslie Watkins dedicată teoriei conspiraţiei). Mai mult, lumea spune că acest proiect muzical se apropie cel mai mult de Anathema în perioada Duncan, prin atmosfera apăsătoare şi introvertită. Chiar dacă expresia e tot avangardistă, parcă este mai pe gustul vechilor fani decât celelalte experimente îndrăzneţe marca Patterson.

Invitaţii lui Duncan au într-un fel sau altul legătură cu The Brink: Mark Kelson – vocea şi chitara doomer-ilor australieni The Eternal, bateristul Mauro Frison – venit din sfera metalului greu argentinian, Martin Powell – fost violonist şi clăpar în My Dying Bride şi Cradle of Filth (cu o prezenţă scurtă în Anathema) şi Paulo Basilio – cel care a stat la mixaj. Scopul este prezentarea acestui album proaspăt compus, cu mina lui dark şi ciudată, cum de altfel ne-a obişnuit Duncan, dar şi o călătorie în trecut, pe teritorii familiare publicului – format în special, dacă mai are sens să adaug, din vechii fani Anathema.

Alternative 4 îşi exprimă propriul eu, acel univers introspectiv până la limita depresiei (fapt sugerat parcă şi de titlu), prin The Brink, False Light şi Alternate. Tempoul este lent, apăsător şi sumbru, beţele cad pe baterie furibund, distorsul chitarelor se prelungeşte ca o angoasă, iar clapele pâlpâie în sunete ce risipesc speranţa. Vocea extrem de expresivă transmite din plin mesajul albumului, cules din pierzania societăţii. Iată universul lui Duncan Patterson, straniu şi emoţionant, în care te poţi adânci cu uşurinţă, până te pierzi. Spectatorii sunt muţi, atenţi şi solemni, doar pauzele răpesc aplauze sincere şi prelungi. Aşa cum voi observa şi mai târziu, la Underlooked, Still Waters şi Automata, piesele Alternative 4 induc publicului o stare de fascinaţie asemănătoare transei sau hipnozei, dincolo de admiraţia pentru talentul muzicienilor. Exacerbat în The Brink (reprise), sentimentul de implacabil se întinde de-a lungul corzilor basului, amestecându-se apoi cu semiobscuritatea roşiatică ce umple spaţiul.

Starea oamenilor se schimbă însă în bucurie zgomotos exprimată atunci când muzica intră pe teritorii mai cunoscute, cele explorate pe vremea Anathema, chiar dacă păstrează aura întunecată: Alternative 4, Eternity Part II, Eternity Part III şi Destiny, ca să nu mai vorbesc de cover-ul unei piese geniale, Your Possible Pasts (Pink Floyd). Solitară, ca o trimitere către altă personalitate a lui Duncan, se strecoară Reality Clash (Antimatter). După numai un ceas (dar dens şi intens) de muzică, Lost Control pune punct unui concert pentru care cei prezenţi trebuie să fi avut deschise nu doar urechile şi simţul artistic, ci şi poarta empatiei. Aplauzele de la sfârşit, într-adevăr ca „scăpate de sub control”, arată că majoritatea a înţeles corect aceasta şi a preluat ceva din personalitatea ascunsă a Alternative 4.

Frumoasă încheiere de an. Nu pot decât să sper că este o piază bună pentru cel ce vine.

Fotografii

Advertisements

About mad

https://morbidangeldyana.wordpress.com
This entry was posted in Concerte and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Alternative 4 (Kulturhaus, Bucureşti)

  1. Pensionaru' says:

    La mulţi ani, Mad, sănătate, bucurie şi prosperitate! Succes pt. tot ceea ce ţi-ai propus să faci, să depăşeşti, să obţii! Întreaga consideraţie,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s