New Model Army (Hard Rock Cafe, Bucureşti)

Nu pot spune că numele New Model Army mi-ar fi rezonat cumva în urechi până acum câteva săptămâni când un prieten m-a îndemnat să merg la concertul trupei, promiţându-mi că voi avea ce vedea. O scurtă căutare pe Internet mi-a dezvăluit vechimea trupei, dar şi faptul că piesa Sepultura The Hunt este cover după New Model Army, aşa că am hotărât să-mi spăl din ignoranţă şi să mă bucur de cunoştinţe noi, chiar dacă punk-ul, cuvântul cel mai des întâlnit în descrierile on-line, nu se numără printre genurile mele preferate.

Din punctul meu de vedere, Hard Rock Cafe este un club de fiţe; rock, dar tot fiţe. Spaţiul în sine este frumos şi interesant, cu chitare şi obiecte de recuzită ce au aparţinut unor celebrităţi, cu fotografii şi decoruri chic. Dar preţurile mari, organizarea „pretenţioasă” şi genul de persoane din „lumea bună” care-l frecventează mă fac să evit cunoscutul bar. Seara aceasta nu face mare excepţie, căci între ţinute „extreme” punk şi goth şi outfit-urile de snobism elitist, cu greu vezi câţiva rockeri old-school. Nu că aş judeca prea mult publicul prezent după haine (oare? zic şi eu…), doar remarc o uşoară stinghereală din partea mea în aşa mediu distins.

Odată început concertul, îmi dau seama că am venit cu idei preconcepute. New Model Army are o muzică ce explorează dincolo de filonul punk care stă la baza multora dintre piesele sale – între distors şi acustic, folk şi post-punk, avem parte de un concert antrenant şi deloc monoton. Structurile sunt simple şi sacadate în marea lor majoritate, riff-uirile uşor de reţinut, toba şi basul energice; Get Me Out, The Charge, One of the Chosen şi Wired sunt bune exemple, toate directe, catchy şi agitatoare de spirite, în spiritul punk-ului clasic adoptat de Sex Pistols şi Iggy Pop. În unele piese, pasajele se repetă ca un ecou obsesiv, ca în Peace Is Only, Today Is a Good Day şi Vagabonds, chitara acustică şi influenţele folk îşi fac simţită prezenţa în States Radio şi The Charge, iar în Disappeared transpiră sonorităţi care duc cu gândul chiar la zona metal. Personal, cel mai mult îmi plac melancolica Autumn, în stilul baladelor rock, şi High, precedată de sfatul vocalului Justin Sullivan ca atunci când ne facem probleme în legătură cu viitorul să urcăm un munte, să vedem cât pământ e sub noi (care va fi acolo mult după ce noi vom dispărea) şi astfel să căpătăm o nouă perspectivă.

Nu-i greu de înţeles de ce aproximativ trei sute de spectatori cer atât de insistent bis-ul, căci trupa are experienţă concertistică şi ştie să se apropie de audienţă. Fără a fi nişte muzicieni excepţionali, cei cinci englezi au un farmec aparte şi lipici la public, iar piesele alese nu lasă momente de lâncezeală. Vocea lui Sullivan este răguşită şi pătrunzătoare, iar sunetul chitarei semi-acustice care o înlocuieşte uneori pe cea electrică contrastează cu duritatea de pe corzile lui Marshall Gill. Dean White adaugă o atmosferă şi armonie multor piese din spatele clapelor, iar când nu se află acolo aduce în cadru a treia chitară.

Basul lui Nelson şi tobele veteranului Michael Dean dau ritmul pe care cei din faţa scenei se agită din ce în ce mai tare, de la un simplu ţopăit la început la pogo-ul virulent de la final, pe Wonderful Way to Go. Chiar mă întreb aici care va fi reacţia celor însărcinaţi cu ordinea în club (nu spun bodyguarzi, pentru că nu am văzut niciunul), aceste manifestări nefiind chiar la ordinea zilei în spaţiul „fancy” al clubului. Dar energia cumulată în timpul a aproape două ore de muzică tonică şi atât de bine transmisă publicului trebuie să erupă într-un fel. Mai sus decât clişeele ultra-simpliste ale punk-ului modern şi dincolo de aspectul superficial al acestuia, am regăsit în New Model Army o trupă care, cel puţin în concert, m-a surprins plăcut prin explorarea diverselor zone rock, de la clasic la pop-rock, cu accente folk şi chiar progresive.

Fotografii

About mad

https://morbidangeldyana.wordpress.com
This entry was posted in Concerte and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

