Artmania Ziua 2 (Piaţa Mare, Sibiu)

Despre Subscribe „from the neighbourhood” nu ştiu foarte multe, decât că nu sunt la prima prezenţă pe o scenă românească. Deşi hardcore-ul nu se numără printre preferinţele mele, prestaţia ungurilor îmi place, căci peste suportul tras din acest gen muzical, băieţii suprapun elemente tradiţionale, mult metal, dar şi funk, rap, reggae şi chiar jazz, astfel incât întregul melanj, cel puţin interesant, adeseori mă face să nu mai văd baza hardcoristă. Pe lângă muzica simpatică şi antrenantă, spre scenă privirile sunt atrase de energia molipsitoare, de un du-te-vino ameţitor; cei doi vocali nu stat locului o clipă, lor alăturându-se adesea basistul şi unul dintre chitarişti, în alergare, ţopăială, head-banging şi bună-dispoziţie. Nefiind ceea ce ascult în fiecare zi, mai multe nu pot spune, cu excepţia faptului că este prima dată când am auzit pe scenă cuvântul „Budapesta” fără să fie urmat de huiduieli.

Peter Tägtgren şi a sa Pain îmi plac foarte mult, mai ales că aceasta constituie o ocazie foarte bună să constat că proiectul este tot mai mult o trupă în toată regula. Atât pe scenă, cât şi la conferinţa de presă, Pain se dovedeşte o echipă; cu un lider incontestabil, dar totuşi o echipă, în care fiecare are contribuţia sa. Metalul industrializat made in Sweden are lipici la public, iar trupa va pleca cu câţiva fani noi, pe lângă cei vechi extrem de încântaţi. Setlist-ul este divers şi balansat, dezvăluind destul de bine această faţă a artistului şi producătorului suedez. Că acesta este uşor „plecat” nu e greu de observat, începând cu faptul că a cumpărat un sat şi ajungând la versurile unor piese precum Suicide Machine, Zombie Slam sau Nailed to the Ground. Cu toate acestea, piesele şi personalitatea sa sunt captivante, I’m going In, Don’t Care, Hate Me, On and On şi Follow Me (în duet cu Anette Olzon de la Nightwish, trupă cu care Pain este în turneu) demonstrând-o din plin. Cele mai intense momente mi se par Same Old Song şi Shut Your Mouth, după care concertul se încheie, parcă prea repede. Mi-ar plăcea să ascult mai mult din acest metal heavy cu influenţe techno şi electro, dublat de o excelentă prestaţie scenică, atât a frontman-ului, cât şi a restului trupei.

Concertul Nightwish îl aşteptam cu interes şi curiozitate, dar şi cu o anumită doză de circumspecţie, căci s-a vorbit în toate felurile despre schimbările relativ recente. Debutul, 7 Days to the Wolves, însoţit de primele efecte pirotehnice, mi se pare foarte bun, iar combinaţia dintre vocile Anettei şi a basistului Marco Hietala inspirată, în ton cu ceea ce transmite piesa. Începând cu Everdream însă, ridic din sprâncene, ceva nefiind cum trebuie; peste The Siren să zicem că trec repede, căci piesa nu mi-a spus niciodată nimic, dar Wishmaster îmi confirmă bănuielile neplăcute. Este nevoie de Romanticide, Amaranth, Poet and the Pendulum, Nemo, Sahara, Dead Boy’s Poem, Escapist, Dark Chest of Wonders şi Wish I Had an Angel să mă convingă: o altă trupă foarte bună s-a dus naibii. Sper să-şi revină, pentru că a fost atâta vreme purtător de stindard în zona metalului power/symphonic. Cea mai mare hibă este vocea şi personalitatea Anettei care nu-s rele, dar nu se potrivesc pieselor Nightwish, scrise pentru un timbru operatic; iar Anette nu-l are. De exemplu, piesa cântată în duet cu Tägtgren i s-a potrivit de minune, dar Dark Chest of Wonders sună infect. Iar atitudinea Barbie se vine ca nuca-n perete cu muzica lui Tuomas Holopainen; voi aştepta totuşi un nou album, cu compoziţii scrise anume pentru noua voce. Deci nu, nu-mi place, mai ales că nu doar vocea Anettei este problematică, ci şi prestaţia celorlalţi membri ai trupei, cam fără chef. Marco Hietala îmi aminteşte că are o voce frumoasă pentru ce face cu Tarot şi în duet la Nightwish, iar Jukka… că este un tobar clasa întâi. Altfel însă concertul se axează mai mult pe „efectele speciale”, aruncătoare de flăcări, artificii care se rotesc sau spirale de confetti decât pe muzica în sine. Mare dezamăgire…

Este a treia oară când ajung la ARTmania Festival (fără să pun la socoteală alte evenimente ale aceloraşi organizatori) şi spun cu mâna pe inimă că nu am fost niciodată dezamăgită. Organizarea este excelentă, informarea bine pusă la punct, mâncare şi băutură la locul faptei, sunetul aproape ireproşabil, iar trupele alese foarte bune (sau măcar promiţătoare). Şi toate acestea se reflectat în numărul şi atitudinea spectatorilor; apogeul numeric cred că a fost în jur de 5000 de oameni, dar fie că au fost câteva sute în faţa scenei (la Tristania şi Subscribe), fie câteva mii, manifestarea a fost entuziastă, de public conectat la ce doreau artiştii să transmită.

Seara de duminică este marcată de un alt eveniment muzical, Luna Amară într-un spectacol acustic în intimitatea bisericii fortificate de la Cisnădioara, la care din păcate nu mai pot ajunge. Trebuie menţionat că în afara concertelor, zilele de festival au fost asezonate cu expoziţii şi vernisaje, dintre care cel mai mult mi-a stârnit curiozitatea From a Dark Mind – expoziţie fotografică a lui Aaron Stainthorpe. Şi dincolo de muzică şi cultură, la Sibiu e bine să nu eviţi alte aspecte ale artei, care se află acolo, neînglobate în vreun festival: culinarul, cu toate delicatesele oferite. De la ciorba de cartofi cu tarhon şi alte atracţii tradiţionale ardeleneşti la delicioase specialităţi italieneşti, de la bere la ţap la suc natural de mere de Mălâncrav – sunt convinsă că turiştii au avut ce alege şi aprecia, fie că aveau sau nu treabă cu rock-ul şi festivalul.

Fotografii

 

 

 

Advertisements

About mad

https://morbidangeldyana.wordpress.com
This entry was posted in Concerte and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.