Kreator, Caliban, Eluveitie & Emergency Gate (Becker Bräu, Bucureşti)

Nu am mai fost demult în Becker Bräu, de fapt nici nu cred că se numea aşa când am ajuns eu ultima oară. Am deci oarece rezerve în privinţa unei manifestări metalice acolo, deşi prietenii mai umblaţi mi-au povestit că e incinta ideală pentru un concert cu câteva sute de spectatori. La faţa locului vine prima dezamăgire, când aflu că Snapjaw şi Taine, care au fost anunţate, nu mai pot cânta. Nu ştiu care este motivul, dar nu cred să existe unul care să justifice faptul că trupele află despre aceasta cu puţin timp înainte de începerea concertului.

În jur de ora 19 apare pe scena prima trupă dintre cele trei (cam multe, după părerea mea) de deschidere, Emergency Gate. Cu un album proaspăt lansat, Rewake, cu o prezenţă scenică de invidiat, dinamică, simpatică şi expresivă, nemţii îşi etalează toate atuurile de trupă făcută să concerteze: interacţiune între ei şi cu publicul, muzică închegată, atitudine şi bună-dispoziţie molipsitoare. Genul abordat musteşte de influenţe Soilwork, melodic death modern amestecat cu metalcore şi puţin thrash, originalitate zero, compensată însă printr-o execuţie excelentă. În plus, ceea ce cred eu că reprezintă cea mai mare teamă a publicului la un concert de metal (mai ales într-un club), slaba calitate sunetului, este înlăturată de pe acum, totul auzindu-se foarte bine.

Am mai văzut Eluveitie, în componenţă completă spre deosebire de seara aceasta, şi îmi întăresc convingerea că este o trupă care are nevoie de o scenă mai mare pentru a se desfăşura. Muzica antrenantă curge frumos, dar lipseşte o mare parte din mişcarea ce m-a cucerit la primul concert – cu excepţia dansului violonistei Meri Tadic cu chitaristul Ivo Henzi şi a acelui du-te-vino care-l caracterizează pe vocalul Chrigel Glanzmann, concertul este destul de static. În mod cert, a lipsit duetul „solid” Kay Brem (bas) – Päde Kistler (cimpoi, care absentează). Asta nu îi împiedică pe elveţieni să ne încânte şi să înveselească spiritele cu al lor folk metal cu influenţe melo-death, confirmând că Slania e un album foarte bun. Văd câţiva fani veniţi în faţă special pentru Eluveitie, precum şi bucuria lor la auzul …Of Fire, Wind and Wisdom sau Your Gaulish War. Ceea ce mă încântă în mod deosebit estea fost faptul că toate instrumentele se aud clar, în special cele neconvenţionale: vioara, mandolina, flaşneta şi diferitele tipuri de fluiere.

Îmi recunosc limitările, implicit faptul că un metalcore în stilul celui practicat de Caliban nu mi-a spus niciodată nimic. Însă asta nu mă împiedică să observ ce echipă omogenă fac cei cinci nemţi, modul în care se mişcă pe scenă, energia pe care o degajă şi pe care o solicită publicului, comunicarea permanentă cu spiritele încinse din faţa lor. Sufletul „petrecerii” este un vocal dement în persoana lui Andreas Dörner, care acoperă toată scena, dialoghează în permanenţă cu publicul, cere moshpit, crowd surfing şi un wall of death pe măsura muzicii nervoase Caliban, pe scurt demonstrează că se simte în elementul lui. Prestaţia trupei este la înălţime, culminând cu momentul în care vocalul se antrenează la rândul său într-un crowd surfing, solicitând la maxim atenţia bodyguarzilor. În schimb, nu pot spune că-mi place ceea ce se cântă, spre deosebire de părerea entuziaştilor din jurul meu; nu-mi rămâne în cap nicio linie melodică, niciun refren, niciun solo (asta dacă o fi fost vreunul) – nimic care să mă facă să-mi doresc să revăd Caliban.

Hordes of Chaos mi-a plăcut de la prima ascultare, motiv în plus să aştept cu nerăbdare un nou concert Kreator. Din experienţa celor anterioare, am bănuiala că nu voi fi dezamăgită, totuşi abia aştept să văd proaspătul album transpus pe scenă. Un intro şi Hordes of Chaos deschid concertul, având pe fundal proiecţii cu reacţiile primitive ale omului primitiv. Urmează hiturile la foc automat, spre deliciul celor aproximativ 600 de oameni de toate vârstele comasaţi în faţa unui gard ce ameninţa să cedeze (de remarcat tenacitatea oamenilor de ordine care împiedică acest lucru, reuşind să păstreze o atitudine decentă – se poate, deci). Nu ştiu care piesă este mai gustată, fiecare având fanii ei: Extreme Aggression, Phobia, Voices of the Dead, Pleasure to Kill, People of the Lie, Enemy of God, Coma of Souls, The Patriarch / Violent Revolution, Terrible Certainty (moment în care sunetul pică, fiind nevoie cam de două piese pentru a se remedia problema), Betrayer, Flag of Hate, Tormentor (ultimele două însemnând bisul).

Nu mă miră cu nimic faptul că Mille Petrozza este într-o formă de zile mari sau că restul trupei nu se lasă mai prejos, dovedind că thrasherii din Germania mai au multe de spus. Reacţia publicului e pe măsură, răspunzând la dialogul iniţiat de Petrozza şi arătând că fanii ştiu să contribuie la reuşita unui concert. Show-ul este unul în forţă, greu, ne ţine în priză de la un capăt la altul şi electrizează o mulţime entuziastă. Deşi mă bucur de compoziţiile vechi şi bine-cunoscute (mai ales că sunt însoţite de proiecţii cu imagini din concerte şi presă cu Kreator de-a lungul activităţii), mă miră şi mă dezamăgeşte prezenţa a numai trei piese de pe proaspăt lansatul album: piesa-titlu, Warcurse şi Destroy What Destroys You. Ţinând cont de faptul că este vorba de un turneu de promovare, mă aşteptam să includă mai multe în setlist şi nu-mi ascund regretul că nu aud To the After Burn sau Amok Run. În plus, mi se pare că Petrozza & Co. încheie brusc concertul, supăraţi din cauza problemelor cu sunetul – cel puţin aşa dau impresia, deşi microfonul a fost înlocuit.

Pe scurt, concertul de luni seara îmi demonstrează următoarele:

– cum două trupe româneşti pot lua ţeapă cu câteva ore înainte de a începe să cânte;

– cum Emergency Gate este poate cea mai inspirată alegere de trupă de deschidere pentru Kreator;

–  cum Eluveitie este mereu o gură de aer proaspăt;

–  cum poate o trupă, Caliban, să dea atât de bine pe scenă fără să aibă cine ştie ce talente muzicale;

–  cum poate altă trupă, Kreator, să menţină sus atâţia ani stindardul thrash-ului şi să continue să facă un show live pe măsură.

Fotografii

 

 

 

About mad

https://morbidangeldyana.wordpress.com
This entry was posted in Concerte and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

