Munţii Piatra Mare

O mare parte (probabil cea mai mare) din urşi şi-a luat liber şi în data de 2 mai pentru a face o tură mai consistentă – de genul Parâng, Poiana Ruscă, Hunedoara, Delta Dunării, Vama Veche sau altele; eu însă n-am făcut la fel, prefer mai multe zile la vară, aşa că mă bucurat când se mai găsesc câţiva să mergem pentru o bălăureală şi o întindere de picioare în Piatra Mare, la estul Văii Timişului, între Braşov şi Predeal, oarecum vis-a-vis de Postăvaru. Deşi zice că a mai fost de foarte multe ori, Vlăduţ vine cu propunerea ca tură potrivită de o zi şi plecăm din Bucureşti cu personalul de Braşov de la 06:16, adică un pic înainte de a se umple până la refuz Gara de Nord; se mai alătură Mihai „Buşteni” în Poiana Ţapului, apoi Ioana şi Emil în Predeal, unde lasă maşina. Cu toţii coborâm în Timişu de Jos, mergem pe şosea până în Dâmbu Morii şi de aici începem să urcăm, în jur de ora 11. Acum eu înţeleg că 1 mai înseamnă grătăreală, dar sincer nu găsesc nici o plăcere în a-ţi pune grătarul şi şezlongul pe un metru pătrat de iarbă între DN1 şi calea ferată – dar ce să zic, maybe it’s just me…

Ca traseu alegem unul mai puţin populat de gloata de turişti veniţi la munte azi, adică Dâmbu Morii – Şirul Stâncilor – Piatra Mare – Poiana Stânii Pietricica – Predeal, asta în linii mari. Din Dâmbu Morii ne desprins de Drumul Familiar, pe care e un ditamai puhoiul de oameni, majoritatea în adidaşi, cu căţel şi purcel (nu că am avea ceva cu ei, cum zice şi Ioana este unul din puţinele momente când îi mai vezi afară din casă, maşină sau metrou), şi o luăm pe punctul roşu – urcuş prin pădure de foioase şi conifere. Destul de lejer, cu unele pante mai susţinute, dar majoritatea de plimbărică; oprim la o stâncă răsărită în codru şi, împreună cu Mihai, ne băgăm la un căţărat, pentru că de pe ea se vede frumos atât Braşovul, cât şi Vârful Piatra mare, unde trebuie să ajungem. Ieşim în curând la Şirul Stâncilor, un frumos lanţ de stânci grupate în dreapta traseului cum urci, în care apa şi timpul au săpat o boltă pe sub care treci şi ai impresia că se va prăvăli tavanul pe tine.

La finalul acestui şir se iese într-o intersecţie de trasee, dintre care unul trece pe lângă Peştera de Gheaţă, aflată foarte aproape. Coborâm până la ea şi, cu excepţia lui Mihai, hotărâm să intrăm. Peştera în sine nu este mare lucru, pentru că e puţin adâncă şi nu poţi coborî în ea fără rapel; interesant este însă modul de acces – strecurarea printre doi pereţi înguşti şi foarte reci (bănuiesc că de aici îi vine numele), având bolovani grupaţi deasupra capului şi bolovani dedesubt pe care trebuie să te caţeri. Ceea ce mă uimeşte pe mine este că am prins tupeu la aşa ceva (şi nu ştiu dacă e bine), de unde până acum vreo lună îmi era teamă să trec pe pietre printr-o apă; se pare că am început să mă bag la aşa ceva, să am mai multă forţă în mâini şi încredere în prizele pe care le fac. E adevărat, pe măsură ce urc spre gura peşterii mă întreb cum naiba o să cobor, dar nu prea contează. Oricum, reuşesc să şi cobor, deşi mi-ar prinde bine vreo zece centimetri în plus la craci.

Ne reluăm traseul, după o vreme dăm de poieni, dar şi de zăpadă şi am intrăm în partea comună cu Drumul Familiar, care ne scoate la Cabana Piatra Mare pe marcaj bandă roşie, în jur de ora 14:30. Aici mâncăm mai mult decât ar fi bine ţinând cont de faptul că mai aveam de urcat până la vârf, adică o ciorbă fierbinte, mămăliguţă cu brânză şi ou ochi, ceai, plus ce se mai găseşte prin rucsacuri; urmează o mică siestă, dar nu prea lungă, pentru că deja ne ia somnul şi am zăbovit cam o oră cu totul. Oricum, foarte bună mâncare acolo şi deloc scumpă.

Ne tragem parazăpezile (cred că arătăm foarte nostim cu ele până sub genunchii goi şi cu pantalonii scurţi deasupra) şi până la vârf mai urcăm cam 45 de minute, destul de repede având în vedere burţile umflate şi zăpada încă destul de adâncă pe alocuri. Chiar înainte de a ajunge pe vârf, la 1844 m, ne loveşte efectiv impresionanta imagine a Masivului Bucegi, plin de zăpadă. Deşi nu este senin cum am dori (dar nici nu plouă), se văd foarte bine Releul Coştila, Cabana Omu, Valea Albă, Valea Seaca, Acele Morarului, ceva mai încolo, spre dreapta, Masivul Piatra Craiului, şi mai încolo Iezer-Păpuşa şi un pic de Făgăraş, apoi chiar în faţă un Postăvaru foarte verde; rotindu-ne privirea spre stânga, dăm de Munţii Baiului, Neamţului, Grohotiş şi Ciucaş, până în Ţara Bârsei. Foarte frumoasă imaginea panoramică ce se dezvăluie din Vârful Piatra Mare, acum înţeleg de ce multă lume îl alege ca destinaţie în turele scurte, mai ales că este un loc destul de uşor accesibil, iar efortul e unul mediu.

Stăm aici vreo jumătate de oră să admirăm peisajul şi să ne încărcăm bateriile, unii cu ciocolată, alţii cu bere, apoi o luăm la vale pe marcaj cruce roşie, printre pietre şi urme de zăpadă, apoi prin pădure unde zăpada e puţin umblată, adâncă, apoasă şi alunecoasă. Reuşesc să nu cad, dar îmi întind bine ceva muşchi pe coborâşul abrupt, până ieşim în Poiana Stânei Pietricica. De aici putem scoate parazăpezile şi mergem susţinut prin pădure, mai mult la vale, dar şi cu un pic de urcuş, bălăureală prin pădure până la drumul forestier şi apoi prin Predeal. Pe drum trec pe lângă noi doi cu ATV-urile, proastă idee pentru biata pădure care trebuie să le îndure noxele şi pentru noi care le inhalăm. Cred că le dorim cu toţii să intre în primul copac… Iar pe drumul forestier găsim de o casca de motociclist cu partea de la bărbie ruptă şi în rest buşită destul de bine – care a păţit-o, a păţit-o bine, ne uităm după el prin zonă, dar nu vedem nimic. Ajungem la gară în jur de ora 8 seara când mai sunt două trenuri, dar e mult mai confortabil cu Cielo al lui Emil. Până în Bucureşti se cam rupe firul, dorm buştean; ca rezumat, o tură drăguţă şi antrenantă pentru cei care sărbătoresc ziua de 2 mai prin muncă.

Fotografii

About mad

This entry was posted in Munte and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.