Artmania ziua 2: Palatul Bruckenthat, Turnul Sfatului, Biserica Catolică, Tarot, The Gathering, My Dying Bride, Within Temptation

Cursa specială ne-ar prelua de la tabără în jur de ora 3 p.m., dar eu vreau să apuc să văd şi ceva din Sibiu. Aşa că merg pe jos până în Cisnădie, întrucât autobuzul care ne-a adus ieri nu circula în weekend, fiind o rată, iar de acolo iau un alt autobuz spre Sibiu. Cobor la teatru, mă plimb prin centru (frumos centrul, păcat că în rest şi Sibiul e un tipic şi mizerabil oraş românesc), întâlnesc o grămadă de cunoscuţi şi între timp pare că se strică vremea. Dar nu aşa oricum, ci rău de tot, ţinând cont de norii negrii şi de fulgerele de pe cer. În ideea că va fi o ploaie puternică şi scurtă de vară, intru să vizitez Palatul Brukenthal – Expoziţia de artă europeană. Biletul pentru studenţi este 3 lei, sau 10 dacă vreau să văd toate muzeele aferente – din păcate nu am timp, căci mi-ar lua mai mult de patru ore. Totuşi, numai acest muzeu merită din plin: superbe picturi, interesante sculpturi. Între timp ploaia nu a început, însă mă întâlnesc cu Walpurgis şi Seby la o terasă şi îi întreb cum au făcut cu cazarea. Când fac calculul că-i costă cam 25 € de persoană pe noapte, dacă ar avea vreun sens pentru mine, m-aş închina. Păi dom’le, când eu am stat în Italia la un B&B cu 16 € pe noapte, iar în Elveţia, în centrul Bernei, cu 19 €, cum să concep că Sibiul (România) s-a nesimţit în halul ăsta la preţuri?! Înţeleg, capitala europeană a culturii, dar nici chiar aşa, până şi turiştilor vestici ar trebui să li se pară mult.

După ce urc în Turnul Sfatului, de unde se vede clar o mare parte din oraş, şi intru şi în Biserica Romano-Catolică „Sfânta Treime”, mă îndrept către scenă. Îl întreb acolo pe Kătală ce se întâmplă din cauza vremii instabile. Îmi spune că au oprit curentul şi au acoperit toate sculele, că nu le e de ploaie, ci de ploaie cu vânt. Şi aşteaptă… aşteaptă să se hotărască vremea ce se va întâmpla. Acesta este şi motivul întârzierii probelor de sunet şi, implicit, a concertului – instabilitatea atmosferică. Bine că ne ocoleşte ploaia şi de această dată, că nu ştiu cum ar decurge lucrurile.

Concertul începe cu Tarot, pe care eram curioasă să o văd live. Am ascultat de la ei doar ultimul album (mai au şi altele? cred că cel puţin unul, nu m-am interesat) şi mi-au făcut o impresie bună, sper să mi-o confirme pe scenă. Spre bucuria mea, suedezii chiar o fac şi îmi plac mai mult decât mă aşteptam. Oamenii sună legat, experienţa lor e clară, super-trupă nu vor fi niciodată, dar sunt buni în ceea ce fac. Îmi plac variantele live de la Crows Fy Black, Traitor, Ashes to the Stars, Before the Skies Come Down şi Bleeding Dust. Cred că mai este cel puţin una pe care n-o recunosc şi îmi pare rău că nu aud preferata mea de pe album, Howl. Ca rezumat, un început de seară foarte metal şi foarte în forţă şi e păcat că am auzit voci care ziceau că nu vin la Tarot pentru că nu le place Nightwish; măcar dacă Hietala ar fi compozitorul acolo…

Deşi The Gathering este un nume de referinţă în metalul cu voce feminină, nu m-am înnebunit niciodată după olandezi. Cu toate acestea, îi descopăr acum ca o prezenţă plăcută, în special prin Anneke, cu figura ei frumoasă şi inocentă şi cu mişcări dezinvolte. Remarc Alone şi Eleanor, dar altfel nu rămân cu prea mult din show-ul lor, poate şi pentru că sunt mult mai interesată de ceea trebuie să urmeze.

Pentru cunoscuţii mei nu este o surpriză faptul ca My Dying Bride este principalul motiv pentru care am venit la Sibiu. Fană cam de pe la As The Flower Withers, deşi fără prea multe tendinţe sinucigaşe în viaţa mea, am fost lovită rău anul trecut de ultimul album (numai Titus ştie cum am sărit când a anunţat că l-a adus). Ce bine că obţin şi autografe pe el cu această ocazie. Cum încep cu To Remain Tombless, mă aştept ca în scurtul lor timp alocat să promoveze mai mult acest produs, dar singura piesă pe care o mai cântă este Thy Raven Wings. Of, cât aş vrea să aud Love’s Intolerable Pain sau And I Walked with Them… Asta e, poate data viitoare. Catherine Blake, The Blue Lotus, The Cry of Mankind, The Snow in My Hand, She Is the Dark şi The Dreadful Hours sunt vechi poveşti de dragoste dintre mie şi My Dying Bride. În schimb, pot spune că My Hope the Destroyer ar putea fi înlocuită cu succes de Sear Me sau It Will Come (că tot nu cântă nimic de pe Like Gods of the Sun). Aş spune că sunt hipnotizată dacă n-aş simţi că mă sufoc, prinsă între gard şi masa de oameni din spate. Chiar şi aşa, mă uitca proasta la Hamish şi la Aaron şi-mi spun că nu-i adevărat că-i văd. Sublim, dar atât de scurt…

După atmosfera bizar de frumoasă creată de Mireasa Muribundă, mă trezesc pentru capul de serie Within Temptation. Nu-mi e ruşine să recunosc faptul că-mi plac albumele Mother Earth, The Silent Force şi ultimul, The Heart of Everything. Nu-s trv? Asta e, stone me! Îmi plac pentru că sunt metal (indiferent de ce ar spune alţii), pentru că vocea lui Sharon este cât se poate de naturală, pentru că au piese pe care le-am fredonat mult timp de la ascultare – ok, deci în ciuda faptului că Stand My Ground am auzit-o inclusiv in XXL-ul din Târgovişte, trupa asta este pentru mine o audiţie plăcută de fiecare dată. Sunt de acord că, din punct de vedere al calităţii, sunt cu câteva clase sub My Dying Bride; mai mult, nu neg că pe aceştia din urmă aş fi vrut să-i vad ca headlineri. Dar nu neg nici faptul că înţeleg decizia organizatorilor. Aşa cum nu înţeleg comentariu unui trv-er faţă de cei rămaşi la concert: „Dacă aţi fi rockeri adevăraţi nu aţi mai rămâne în continuare, la o trupă ce cântă pe locul lui My Dying Bride”. Dar în fine, unii au câte o vrabie, alţii au un stol. Within Tempatation e o trupa matură care ştie să facă un show de excepţie, foarte, foarte dinamic, cu efecte inspirate şi, dincolo de toate, cu o prestaţie muzicală la nivel înalt. Ce să mai, îmi plac şi live. Mă scot din transa de mai devreme şi mă fac să mă simt bine. Pierdut pariul cu mine însămi că vor începe cu The Howling, care îmi pare mai inspirată în deschidere decât Our Solemn Hour, dar bănuiesc că stă bine şi a doua. Din setlist fac parte Stand My Ground (cum ar putea?), Mother Earth (care mie mereu îmi merge la inimă cu acordurile de la început), Angels, Forsaken, See Who I Am, Frozen, What Have You Done (care ar suna mult mai bine dacă Keith Caputo ar semna condica de prezenţă) şi altele al căror nume nu-l ştiu sau de care nu-mi amintesc acum. Sunt sigură însă că lipsesc Jillian şi Aquarius, două piese pe care aş fi dorit să le ascult.

Seara se încheie târziu, cu acelaşi autocar, spre aceeaşi tabără şi în acelaşi somn de puteai tăia buşteni pe mine. Mai am de adăugat două chestii. La finalul concertului, o puştoaica (nu ştiu dacă avea 16 ani) îi spunea cuiva: „Mai trebuie să vad Metallica şi Children of Bodom şi viaţa mea e completă” – slabe, slabe pretenţii de la viaţă, măi fată, dar las’ că mai creşti tu (sper). A doua ar fi de comportamentul unora: cum poţi, frate, ca în timp ce cântă două trupe sensibile (alt cuvânt nu găsesc) precum The Gathering şi My Dying Bride, tu să te comporţi ca ultimul ţăran? Iar când ţi se atrage atenţia, mai ai şi tupeul să spui că tu aşa îţi arăţi respectul faţă de trupă… Oameni buni, nu vreau să fiu rea, dar jandarmii ar trebui să înceteze să se poarte cu spectatorii precum cu animalele doar atunci când şi aceştia vor înceta să se comporte ca nişte animale.

Fotografii

About mad

https://morbidangeldyana.wordpress.com
This entry was posted in Concerte and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Artmania ziua 2: Palatul Bruckenthat, Turnul Sfatului, Biserica Catolică, Tarot, The Gathering, My Dying Bride, Within Temptation

  1. Paul Slayer says:

    O fi fost si vremea un motiv, nu stiu, dar principalul motiv al intarzierii concertului din seara a doua a fost respectarea orei Vecerniei din bisericile din imprejurimi.
    Cat despre Sibiu care, in afara de centru ar fi “un tipic si mizerabil oras romanesc”, exagerezi. Mult.

Leave a Reply

